Nudging på Asecs blev succé

2019-02-19

En stor del av Sveriges totala mängd avfall kommer från byggindustrin. Med hjälp av nudging har Wästbygg ökat avfallssorteringen och minskat mängden avfall med 90 ton på en av sina byggarbetsplatser och närmar sig nu målet mot en avsevärt förbättrad sorteringsgrad och minskade kostnader.

För att nå FN:s hållbarhetsmål 2030 behöver byggbranschen öka sin återvinning av material snabbt och markant. Därför startade Wästbygg med hjälp av Beteendelabbet ett pilotprojekt på byggarbetsplatsen Asecs i Jönköping där nudging skulle öka sorteringsgraden. Projektet har nu pågått i drygt ett år och visade sig bli ett succéprojekt.


Det ska vara lätt att göra rätt

Avståndet till avfallscontainers var långt, informationen kring sorteringen var otydlig och det fanns ingen direkt återkoppling i arbetet med återvinning.
– Vi har genom olika metoder involverat yrkesarbetarna och sett dem som de främsta experterna när det kommer till arbetsplatsens återvinning. Inom denna grupp fanns både idéer och kunskap att hämta. Att involvera yrkesarbetarna i processen skapar ägarskap och ett engagemang för frågan och sprider ringar på vattnet genom hela företaget, säger Kajsa Lindström, tjänstedesigner Beteendelabbet.

På insidan av toalettdörrar sattes posters upp som visade föregående månadens resultat tillsammans med nya mål. Var tredje månad utlovades smörgåstårta om målet uppnåddes. Nudgingen bestod också av nya skyltar med tydliga symboler och en ny tejp med texten "sortera rätt" på fyra olika språk. Flera mindre flyttbara containers placerades också ut på bygget till själva byggmomenten för att underlätta för sortering.
– Återvinningen ökade med närmare 10 procent vilket också resulterat i en stor besparing av kostnader. Genom testa samma arbetssätt och nudges på fler arbetsplatser ökar vi våra chanser att nå våra mål för 2020 och samtidigt minska kostnader, ett riktigt win-win-projekt, säger Kristin Lundmark, hållbarhetschef på Wästbygg Gruppen.

 

Kort fakta om nudging

Nudging innebär att med hjälp av kunskap om mänskligt beslutsfattande, förändra beslutsmiljön så att den ger en knuff till ett önskvärt beslut. Det blir lätt att göra rätt, utan att använda morot eller piska eller för den delen förhindra det fria valet. Vi människor vet oftast vad som är rätt att göra men fattar ändå inte rationella beslut. Här kan nudging bryta gamla mönster. Begreppet lanserades av Nobelpristagaren i ekonomi 2017 Richard H. Thaler och forskaren Cass R. Sunstein.

Här är tre vägledande kriterier för vad som kännetecknar en nudge:

1) Det får inte vara ett förbud eller ta bort individens fria val

2) Det får inte vara något ekonomiskt incitament

3) Man fokuserar på beteendet och inte attityder

  • nudge5.jpg

  • nudge4.jpg

  • NUDGE3.jpg

  • nudge_1.jpg